Veelgestelde vragen

Algemeen


Meer informatie over de projecten, vindt u onder 'nieuws' en 'veelgestelde vragen'. Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen met de projectleiders van de projecten. De contactgegevens vindt u per project onder het 'nieuws' bericht en bij 'veelgestelde vragen'. Meer informatie over Crowdience vindt u via de website van Stichting Crowdience www.stichtingcrowdience.nl en op de video's op onze homepage.

Healthy Brain Study


Op sommige dagen voel je je gelukkiger en ben je efficiënter dan op andere dagen. Hoe komt dat en wat voor invloed heeft dat op wat je voelt, denkt en doet? Wij onderzoeken in de Healthy Brain Study hoe ons brein werkt en hoe ons brein ons dagelijks leven beïnvloedt. Waarom kies je voor een broodje hamburger, en niet voor een salade? Hoe beïnvloedt wat je eet je humeur en je besluit om een nieuwe auto te kopen? Welke invloed heeft veel zitten en weinig slapen op de manier waarop je met stress omgaat? Waarom koop je een huis en hoe beslis je in welke straat je gaat wonen? Voel jij je beter in een relatie of juist alleen? Wat bepaalt of jij je gelukkig voelt? Kortom, waarom doen mensen wat ze doen? Bij dit soort vragen speelt het brein een grote rol. Hoe meer we weten over het brein, hoe meer vragen we kunnen beantwoorden over ons dagelijks functioneren. In Crowdience kun je aangeven welke onderzoeksvragen de onderzoekers volgens jou moeten uitwerken.

Alle deelnemers aan de Healthy Brain Study kunnen meedoen aan Crowdience. Dit zijn dertigers uit Nijmegen en de omliggende gemeentes.

Ga naar www.dertigersbrein.nl om je aan te melden voor de Healthy Brain Study

Privacy


Alle verzamelde informatie wordt anoniem verwerkt en vertrouwelijk opgeslagen op een beveiligde server van de Radboud Universiteit. Alleen de onderzoekers per specifiek project en/of vragenlijst hebben toegang tot de anonieme informatie. Ze zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van uw gegevens te respecteren. De onderzoeksgegevens worden gebruikt voor wetenschappelijke doeleinden. Ze worden niet met derden gedeeld of gebruikt voor commerciële doelen. Lees voor meer informatie de Privacyverklaring van deze website.

Inloggen doet u met uw e-maildres en wachtwoord. Uw gegevens zijn niet inzichtelijk voor de projectleiders, moderators en onderzoekers. U vinkt zelf aan dat u op de hoogte gehouden wilt worden van andere vragen en vragenlijsten en daarover bericht wilt ontvangen. Berichten die u ontvangt van Crowdience, zijn automatisch gegenereerd. Uw gegevens worden niet door derden ingezien of met ze gedeeld.

U kunt stoppen wanneer u wilt, zonder dat u daarvoor een reden hoeft op te geven. De onderzoekers mogen uw antwoorden op de vragen/stellingen gebruiken, tenzij u aangeeft dit niet te willen. U heeft het recht om uw toestemming op ieder moment weer in te trekken door uw deelname te beëindigen. U dient hiervoor in te loggen en uzelf uit te schrijven. U bent u ervan bewust dat dit niet tijdens een actieve vragenlijst verwerkt kan worden, maar wel na sluiting van de vragenlijst. Uw aangedragen vragen/statements kunnen niet verwijderd worden, omdat andere deelnemers hier antwoord op hebben gegeven.

Real Health


De contactpersoon voor de Real Health evaluatie is te bereiken via mail op: h.vanwageningen@maartenskliniek.nl

Vragenlijsten


De vragen/stellingen die iedereen bedenkt, worden niet direct op Crowdience gepubliceerd. Ze worden eerst nagekeken door een ‘moderator’ (onderzoeksmedewerker) om te voorkomen dat dezelfde vragen worden gesteld of vragen ongeschikt zijn. Het duurt dus even voordat de vraag die u bedacht heeft aan de vragenlijst wordt toegevoegd.

Ja! Zeker bij onderwerpen waar nog weinig over bekend is, kan de input en wijsheid van burgers leiden tot nieuwe inzichten. En zelfs bij onderwerpen die al veel besproken zijn, kunnen burgers laten weten wat belangrijk is om op te letten of wat totaal niet meer van deze tijd is. Nieuwsgierig naar een voorbeeld? Kijk maar naar de studie over voorspellende factoren van obesitas tijdens de kindertijd (zie link hieronder). Amerikanen waren gevraagd vanuit hun eigen ervaring uit hun kindertijd vragen op te stellen voor anderen. Opvoedingsstijl van ouders over eten (samen koken en praten over voeding) bleek een erg belangrijk aandachtspunt! De studie is mede uitgevoerd door de initiatiefnemer van dit platform. Link:http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0087756

Ja, dat kan. U mag ook een stelling gebruiken in plaats van een vraag. Bijvoorbeeld: 'Ik krijg honger rond lunchtijd' in plaats van 'Krijgt u honger wanneer het tijd is om te lunchen?' U kiest vervolgens de antwoordcategorie waarmee andere deelnemers kunnen aangeven in hoeverre ze het ermee eens zijn.

In Crowdience lopen open en besloten projecten. Aan de open projecten kan iedereen meedoen. Voor de besloten projecten heeft U een wachtwoord nodig. Soms is deelname alleen voor een speciale groep mensen bedoeld en kunt u het wachtwoord niet opvragen. In andere gevallen kunt u de projectleider mailen om het wachtwoord op te vragen. Kijk bij het 'nieuws' bericht of het project een open of besloten project is.

Ja, het is sowieso zinvol om door te gaan met het onderzoek. Soms geven de antwoorden meer inzicht in hoe belangrijk deelnemers de vraag/stelling vinden, bijvoorbeeld of ze het er 'mee eens' zijn dat hulpverleners bepaalde vragen zouden moeten stellen. Het kan ook zijn dat deelnemers meer inhoudelijk antwoord geven op de vraag, bijvoorbeeld over hoe vaak ze iets ervaren omtrent hun chronische pijn. Allebei is prima. Voor dit onderzoek, maakt dit niet uit. We kijken vooral naar de thema’s en onderwerpen die deelnemers naar boven brengen. En hiermee kunnen de onderzoekers verder aan de slag.

Het kan zijn dat er een lange vraag of stelling is aangemaakt. Door in uw browser het beeld iets te verkleinen (bijvoorbeeld tussen de 80-70%) komt de hele vraag in beeld. Crowdience werkt wel aan een beter 'responsive design'

Soms maken deelnemers lange vragen of stellingen die niet goed in het kader passen. Wat helpt is om in uw browser meer uit te zoomen, bijvoorbeeld naar 67%. We proberen de suggesties ook in te korten. Als er te lange suggesties zijn, kunt u ons hierover gerust mailen!